Prezentowany ranking ma trzy składowe:
- Pierwszą z nich jest zróżnicowanie wyników uczniów na egzaminie ósmoklasisty. Im niższe nierówności, tym wyższa pozycja w rankingu.
- Drugą składową są wyniki najsłabszych uczniów w gminie na tym samym egzaminie. Im wyższe są wyniki najsłabszych, tym wyższa pozycja w rankingu.
- Ostatnia składowa to procent dzieci w wieku 3-5 lat objętych edukacją przedszkolną. Im większy, tym wyższa pozycja w rankingu.
Szacując każdą składową rankingu kontrolowano w modelu:
- dochody własne gmin w przeliczeniu na mieszkańca (dane GUS) oraz
- wskaźnik udziału bezrobotnych (Udział osób bezrobotnych w ogóle mieszkańców w wielku produkcyjnym – dane GUS o bezrobociu rejestrowanym).
W ten sposób gminy, które mają trudniejszą sytuację ekonomiczno-społeczną mogą porównywane z gminami w obiektywnie lepszej sytuacji. W analizie wykorzystano dane za ostatnie 4 lata (najnowsze dostępne dane). Końcowa pozycja w rankingu została obliczona jako średnia trzech składowych. Dodatkowo, ze względu na specyfikę funkcjonowania gmin, ranking podzielono na 5 kategorii:
-
Miasta wojewódzkie,
-
Miasta na prawach powiatu,
-
Miasta powiatowe, czyli gminy z siedziba powiatu,
-
Małe miasta
-
Gminy wiejskie